De 8 kostråd til børn

1. Spis frugt og grønt

Husker du at få en farverig kost med frugt og grøntsager?
  • Frugt og grønt indeholder en lang række stoffer, der er vigtige for en sund krop. Du kan nemt hjælpe din krop på vej ved at huske at spise grønt.
  • Spis æblestykker på havregrynene om morgenen, tag en pære eller en gulerod med på madpakke eller spis majs til aftensmad. Mulighederne er mange, du skal bare finde ud af, hvad du kan lide.

2. Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen

Fisk indeholder mange gode stoffer samtidig med, at det smager rigtig godt. Der er mange måder at få fisk ind i sin kost.
  • Det kan være tun eller makrel i tomat på madpakken, fiskefrikadeller til frokost eller noget helt tredje til aftensmad.
  • Mange er trætte af, at der er ben i fisk, men der er mange måder at undgå dette. Prøv at gå med i køkkenet næste gang dine forældre laver mad med fisk.
  • Prøv at smag på forskellige former for fisk. Der er stor forskel på smagen, og der er sikkert mange slags, du vil kunne lide.

3. Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød - hver dag

Bliver du hurtigt sulten efter du har spist? Så mangler du måske kerner.
  • Spis mange fuldkornsprodukter hver dag fx rugbrød og havregryn og spis mindre af det hvide brød.
  • Spis gerne kartofler, fuldkornspasta eller ris hver dag.
  • Disse produkter er med til at give dig energi og hjælper til at hulde dig mæt i længere tid.

4. Spar på sukkeret

Hvad spiser du om eftermiddagen, når du kommer hjem fra skolen?
  • Køber du slik og sodavand i skolens kantine eller i en butik på vej hjem fra skulen?
  • Det er en god ide at være opmærksom på, hvad du spiser mellem de store måltider, så du ikke spiser for meget sukker.
  • Sukker indehulder en masse energi, og det kan blive omdannet til fedt, der sætter sig på kroppen.
  • Frisk frugt, meloner, gulerødder eller en grovbolle kan være en mulighed for et lækkert og sundt mellemmåltid

5. Spar på fedt

Fedt i maden bidrager til, at kroppen får vigtige fedtsyrer og vitaminer. Men du skal ikke have for meget, fordi fedt indeholder mange kalorier.
  • Spiser du for meget fedt, øger det risikoen for, at du tager på i vægt.
  • Alt fedt er ikke lige usundt. Det sunde fedt findes i planteolier og fisk. Det usunde fedt kommer fra kød, mælk, yoghurt, smør og ost.
  • Det kan derfor være en god ide at drikke mini- eller skummetmælk.
  • Undlade eller skrabe smørret på brødet, sådan du især sparer på det usunde fedt.

6. Spis varieret og hold øje med vægten

Hvordan ser din tallerken ud til aftensmad? Er den fyldt med mange forskellige farver og forskellige madvarer?
  • Det er vigtigt at spise en masse forskellige madvarer i løbet af ugen.
  • Det er fordi, alle forskellige madvarer indeholder forskellige stoffer.
  • Kroppen har brug for lidt af det hele for at holde sig sund, og derfor er det en god ide at spise lidt af det hele.
  • Det er også vigtigt at holde øje med vægten. Selvom man ikke nødvendigvis lever usundt, fordi man vejer for meget, er overvægt en belastning for kroppen.
  • Hvis du vejer for meget, er det en god ide at skære ned på slik og sodavand, sørge for at hulde dig aktiv og huske at spise varieret.

7. Sluk tørsten i vand

Når du er tørstig, hvad drikker du så henne i skolen?
  • Har du saft med hjemmefra, eller køber du måske kakao eller sodavand i skolens kantine?
  • Din krop har brug for væske.
  • Vand slukker tørsten bedst og indeholder ikke sukker.
  • Vand er derfor den bedste drikkevare.
  • Vandet er let at komme til i skolen, og det er en god ide at huske en drikkedunk, så du altid har mulighed for at fylde op igen.

8. Vær fysisk aktiv – hver dag

Hvordan kommer du til og fra skole? Kører dine forældre dig, eller cykler du?
  • Det er en rigtig god ide at cykle eller gå til og fra skole.
  • Nogen synes, det er sjovt at spille bold og måske konkurrere, men det er ikke alle, der synes det, og det er ikke den eneste måde, du kan være aktiv på.
  • Det at gå en tur, løbe, cykle, køre på rulleskøjter eller svømme er lige så godt.
  • Du kan tage trapperne i stedet for elevatoren eller gå tur med hunden.
  • Alt, hvor pulsen kommer op, tæller, og det gælder om at være aktiv 60 minutter hver eneste dag.