Fødevaremærker

Fuldkornsmærket

Et godt alternativ til f.eks. selv at bage brød kan være at vælge fødevarer med fuldkornsmærket.

Hvad er fuldkorn?

  • Fuldkorn er hele kerner eller forarbejdede kerner - f.eks. malet til mel.
  • Der er altså også tale om fuldkorn, når der er brugt mel, malet på hele korn.
  • Ved normalt mel som f.eks. hvedemel er alle skaldele og kornets kim sorteret fra, dette er med til at gøre melet mere velegnet til at bage med. Dette har dog også den effekt, at man fjerner alle kornets vitaminer, mineraler og kostfibre.

For at en fødevare må bære Fuldkornsmærket skal det opfylde følgende krav:

  • Mindst 50% fuldkorn regnet på produktets tørstof
  • Mindst 30% fuldkorn regnet som QUID (mængdeangivelse af ingredienser)
  • Fedt højest 7 g/100 g
  • Sukkerarter totalt højest 5 g/100 g
  • Natrium højest 0,5 g/100 g
  • Kostfibre mindst 5 g/100 g

Hvorfor?

Der er mange fordele ved at spise produkter med fuldkornsmærket. Produkterne:
  • Har højt indhold af fuldkorn, og fuldkorn mætter godt
  • Har et højt indhold af kostfibre
  • Har et lavt indhold af sukker
  • Har et lavt indhold af fedt
  • Har et lavt indhold af salt
  • Fuldkorn forebygger livsstilssygdomme som type 2-diabetes

Nøglehulsmærket

Nøglehulsmærket er et ernæringsmærke, der gør det lettere for forbrugeren at træffe et fornuftigt valg af fødevarer set i forhold til indhold af fedt, sukkerarter, salt og kostfibre.

Nøglehulsmærket kan findes på:
  • Mejeriprodukter
  • Margarine og madolie
  • Kød og kødprodukter
  • Fisk og skaldyr
  • Færdigretter
  • Brød, mel, korn og pasta
  • Frugt og bær
  • Kartofler, rod- og bælgfrugter og andre grøntsager
  • Vegetabilske produkter

Der er forskellige krav til, hvad de forskellige produkter må indeholde, men ved at vælge produkter med dette mærke kan du være sikker på, at produktet opfylder visse krav og derved er et sundt valg inden for en given gruppe af fødevarer.

Obs! Når dette er sagt, skal man stadig huske at spise varieret.