7 gode råd til at leve sundere

Der er flere gode råd, der kan være praktiske, når man selv, eller nogen man kender, har problemer med vægten. Mange af dem kan virke åbenlyse, men det er kun få, der følger dem.

Undgå at handle, mens du er sulten:

  • Når man er sulten afspejles det tit i, hvad man køber. Kroppen vil gerne have hurtig energi, og man er derved mere tilbøjelig til at købe usunde ting.

Hav altid frugt i huset:

  • Frisk frugt kan bruges som snack. Der findes så mange forskellige slags frugt, at det næsten er sikkert, at du kan finde noget, du kan lide, og hvis der altid står en skål fremme, har du noget at spise mellem måltiderne. Det er en god ide ikke at købe for meget frugt hjem på en gang, da det ikke holder så længe. Køb ind til et par dage ad gangen så frugten altid er frisk, og du undgår at smide ud.

Spis til du ikke er sulten mere, ikke til du er mæt:

  • Det lyder måske som to sider af samme sag, men der er faktisk forskel. Det er ikke nødvendigt at spise, til du ikke kan få mere ned. Hvis man mærker efter, inden man tager næste portion, kan det være man opdager, man ikke er sulten mere, men man kun tager mere, fordi det smager godt. Rigtig mange mennesker i Danmark har problemer med vægten, fordi de spiser for meget, selvom de spiser sundt. Det kan derfor godt betale sig at mærke efter, inden man spiser.

Brug små tallerkner når du spiser:

  • Dette kan lyde underligt, men man er mere tilbøjelig til at tage mere på en stor tallerken og derved spise mere. En ide til at spise mindre kan derfor være at tage mindre tallerkner og derved mindre portioner.

Lad gryderne stå i køkkenet:

  • Hvis man ikke tager alt maden med ind til bordet men i stedet laver portioner i køkkenet, vil man ofte spise mindre. Man bliver ikke så nemt fristet til at tage lidt mere, end man egentlig kan spise, selvom maden er god.

Undgå at spise aftensmad mens TV’et er tændt:

  • Mange spiser mere, når de ikke har fokus rettet mod maden. Man spiser simpelthen bare uden at føle, om man er ved at have fået nok. På den måde er der stor risiko for at spise for meget.

Lav en madplan:

  • Der er flere fordele ved at lave en madplan for en uge ad gangen. Man kan nemt få overblik over, om man spiser sundt, for eksempel om man får fisk og grønt nok. Det giver også god mulighed for at planlægge. De dage, du har bedre tid, kan du lave store portioner, så der er rester til de dage, hvor du har travlt. Man kan også slippe for at handle så ofte, da det er nemmere at handle ind til flere dage på en gang, når man ved, hvad man skal have.